שם
דואר אלקטרוני
התרשמות כללית מהאתר
התמצאות וניווט
עיצוב ונראות
על מה תשמח לקרוא עוד

08-07-2012

קציר המלח – משיבים את הים המוכר לכולם

מאת נעם גולדשטיין, יו"ר חטיבת "משיבים"

ים המלח, הינו המקום הנמוך בעולם, ומהווה מוקד משיכה לתיירים רבים מהארץ ומחו"ל. ים המלח הוא גם מקור הפרנסה של עשרות אלפי עובדים ישראלים ובני משפחותיהם. כתוצאה מתהליכי אידוי בים המלח, שוקעים מדי שנה 20 ס"מ של מלח אל קרקעית האגן הדרומי, ו"מגביהים" את מפלס המים, דבר שהיה עלול להוביל להצפת המלונות הנמצאים לחוף האגן הדרומי, ולהפר את השילוב בין תיירות לתעשייה בים המלח. פרויקט קציר המלח אשר יבוצע על ידי מפעלי ים המלח ימנע את הצפת בתי המלון ויבטיח את המשך שיתוף הפעולה בין התיירות לתעשייה.

רקע

האגן הדרומי של ים המלח הינו הבסיס לפעילות התעשייתית והתיירותית באזור ים המלח. האגן הדרומי מוזן היום במי ים המלח באמצעות תחנת שאיבה והוא בנוי, בצידו הישראלי,  מבריכות אידוי ענקיות של מפעלי ים המלח.  תפקידה של הבריכה הראשונה בתזרים, בריכה מספר 5,  הינו שיקוע מלח שלחן. כל בתי המלון באזור ים המלח שוכנים לחופה של בריכה  5 , כשהבריכה הענקית הזאת, ששטחה כ- 80 קמ"ר, משמשת להם כתחליף לים. כתוצאה משקיעת המלח לקרקעית הבריכה, עולה מפלס הבריכה בכ-20 ס"מ בשנה.

כדי לשמור על מפלס יציב מול בתי המלון ועל מנת למנוע את הצפתם, החליטו הממשלה, בשיתוף מפעלי ים המלח, המועצה האזורית תמר, בעלי המלונות והארגונים הירוקים על פתרון קבע – הוא קציר המלח. החלטה זו תבטיח את המשך שיתוף הפעולה בין התיירות לתעשייה בים המלח ותהווה מקור פרנסה לעשרות אלפי עובדים באזור הנגב.

ביצוע קציר המלח

מפעלי ים המלח לקחו על עצמם את ביצוע פרויקט ייחודי זה ואת מימון 90% מעלותו הכוללת. במפעלי ים המלח הוקמה חטיבת "משיבים" אשר כל פעילותה תתרכז בהקמה ובביצוע של קציר המלח.

מטרת הפרויקט הינה לפנות, מידי שנה, כ- 20 מיליוני טון מלח שלחן מבריכה 5 אל האגן הצפוני של ים המלח – מרחק של כ- 40 ק"מ. פינוי כמות ענקית זו, השוקעת בבריכה מידי שנה, תאפשר לשמור על מפלס בריכה קבוע ולתת וודאות לבתי המלון הקיימים, כמן גם לאפשר פיתוח של בתי מלון חדשים לחוף הבריכה.

הפרויקט יעסיק מאות עובדים באופן ישיר ויספק תעסוקה לעוד מעל 1,000 עובדים נוספים, בעיקר בערי הנגב בהן דימונה, ערד, ירוחם ובאר שבע.

תהליך הקציר

– תחילתו באגן הדרומי בו ייאסף המלח בעזרת דוברות קציר ויועבר לאתרי ניקוז והעמסה מיוחדים בצידה המזרחי של הבריכה.
– ישונע לאחר ניקוזו יועמס המלח על מסוע שיובילו לחוף האגן הצפוני.
– לאחר שייפרק מהמסוע יועמס המלח על דוברות ענק אשר יטמינו את המלח במעמקי האגן הצפוני.

קציר המלח, הוא אחד מפרויקטי התשתית הגדולים, היקרים והמורכבים שנעשו במדינת ישראל. כל הגורמים המעורבים הכירו בחשיבות הפרויקט והתחייבו לפעול יחדיו על מנת להבטיח כי הפרויקט יהפוך מחזון למציאות.

צפו בסרטון הבא אשר מדגים את התהליך המורכב של קציר המלח שיתבצע ע"י חטיבת משיבים מבית מפעלי ים המלח:


קציר המלח – משיבים את הים המוכר לכולם from Dead Sea Works on Vimeo.

תגובה אחת

  1. ירון

    12-07-2012 | 15:13

    סופר מעניין
    מזל שיש פרויקטים כאלה, אחרת לא הייתה עבודה לאנשים שגרים בדרום

    אבל מה זה בעצם מעניין את מדינת תל אביב…….

הוסף תגובה






דוח אחריות תאגידית