שם
דואר אלקטרוני
התרשמות כללית מהאתר
התמצאות וניווט
עיצוב ונראות
על מה תשמח לקרוא עוד

26-12-2012

סיפורה של דוברה

בראשית ימי מפעל האשלג הארץ-ישראלי אספו את הקרנליט באופן ידני והטעינו אותו על קרוניות – אשר הובילו אותו כשהוא יבש להמשך העיבוד. בהמשך נבנו דוברות קטנות לקציר הקרנליט והחומר הובל למפעל בקרוניות כשהוא בתרחיף (הובלה הידראולית). היום, ההובלה היא עדיין הידראולית, אולם המסוע מחליף את הקרוניות.

את הדוברות הראשונות במפעלי ים המלח תכננה החברה האמריקנית-הולנדית RACO. דוברות אלו נסעו עם כבל אחד, בניגוד לדוברות של ימינו הנוסעות עם ארבעה כבלים. באמצע שנות השישים תוכננו ונבנו דוברות חדשות, "כחול לבן". הבנייה נעשתה במספנות ישראל ובבתי מלאכה בנגב.

הדוברה תוכננה בתחילה לקצור 400-300 טון בשעה. לאורך השנים היא עברה שדרוגים, והיום היא עשויה להגיע אף להספק של 1200 טון בשעה. בממוצע, דוברה קוצרת היום כ-600 טון בשעה. מהירות הנסיעה של דוברה במהלך קציר היא 5-2 מטרים בדקה (300 מטר בשעה).

כיום יש במפעלי ים המלח 7 דוברות פעילות. החדשה ביותר, דוברה 19, הוכנסה לשימוש לפני כ-15 שנים. בדוברה שנבנתה אחרונה יש קבינות מוגבהות ובה המערכות ההידראוליות הוכנסו לארון, להפחתה של עוצמת הרעש. לאחרונה גם הוחלפו המערכות ההידראוליות למערכות משופרות מבחינת רמת הזיהום, במטרה לעמוד בתקנים הנדרשים להגנת הסביבה.

תגובה אחת

  1. נעמי קריב

    11-01-2013 | 12:16

    מפעלי ים המלח נכון להיום עם כל הלטוב שבהם גורמים להיעלמות ים המלח בהדרגה כך שבדורורת הבאים כבר לא יהיה במה להתפאר .
    כאשר אני חושבת על כך עוברת בי חלחלה . ויחד עם זאת חשבתי על פתרון שיכול להועיל לים ולגרום לכך שהואר ישאר גם לדורות הבאים . אני חושבת שכל הנחלים אשר זורמים באזור זה ואשר מתמלאים בהמון מים בחורף צריכם לזרום לים המלח וכך תפתר בעיה זו והמים הרבים יוכלו לפתור לכם בעייה אשר אם לא תפתרו אותה גורלכם נחרץ ואתם תצטרכו לסגור את המפעל הזה אשר חשוב לארץ ישראל מאד.
    אפשר לבנות ערוצים לנחלים האלה אשר יזרמו ישר לים אבל תחשבו גם על המעיינות והזרימה התת קרקעית אשר חשובה לאזור לימות הקיץ .
    מקווה אני שתקחו את הערותי לתשומת לבכם ותפעלו בנדון .
    בתודה מראש נעמי קריב כלתו של זאב קריב מנכ"ל מקורות לשעבר זכרונו לברכה

הוסף תגובה






דוח אחריות תאגידית