שם
דואר אלקטרוני
התרשמות כללית מהאתר
התמצאות וניווט
עיצוב ונראות
על מה תשמח לקרוא עוד

21-10-2012

תחנת הכוח החדשה בסדום – חדישה, ידידותית וחסכונית

מאת יוסי רון, מנהל פרוייקט תחנת הכוח החדשה

לאחרונה התחלנו בפרויקט בניית תחנת כוח חדשה באתר סדום שתחליף את התחנה הישנה. התחנה הישנה אשר שירתה אותנו בנאמנות מאז 1995 לא תוכל לספק את צרכי האנרגיה ההולכים וגדלים באתר סדום וכמו כן, בהיותה מבוססת על גנרטורים מוסקי סולר, לא ניתן להתאימה לתקנים הסביבתיים העדכניים.

תחנת הכח של מפעלי ים המלח אינה מספקת רק חשמל, אלא חבילת אנרגיה שלמה לאתר סדום הכוללת חשמל, קיטור ומי DI. מכך נגזרת תצורה המותאמת לצרכי האתר ולתנאים הסביבתיים הייחודיים לאתר סדום. התחנה מתוכננת כך שתוכל לספק רמת שירות אופטימלית לצרכני האנרגיה בסדום בעלויות אנרגיה תחרותיות.

התחנה שתייצר 330 טון קיטור וכ 245 מגוואט חשמל תפנה את עודפי החשמל המיוצר, לאחר סיפוק צרכי אתר סדום, לצרכנים אחרים בקבוצת כיל.

בלב מערך התחנה החדשה טורבינת גז תוצרת סימנס. במקרה חירום יכולה התחנה לעבור באופן אוטומטי לשימוש בסולר. התחנה החדשה תהיה מאוד יעילה וידידותית לסביבה בשל כמה סיבות:

1. היעילות האנרגטית שלה, בהשוואה לתחנות כח אחרות, תהיה גבוהה במיוחד בהיותה במתכונת קוגנרציה. מה זה אומר?

קיימים 3 סוגים עיקריים של תחנות כח:

מחזור פתוח – כוללת טורבינה המפיקה חשמל. מנצלת כ 35% מהאנרגיה שהושקעה בתחילת התהליך וכל השאר נפלט כחום דרך הארובה.

מחזור משולב- כוללת טורבינה המפיקה חשמל, דוד הקולט את הגזים החמים מהטורבינה ומייצר בעזרתם קיטור אשר מוזרם לטורבינת קיטור אשר מייצרת גם היא חשמל. תחנה מטיפוס זה מנצלת כ 60% מהאנרגיה שהושקעה בתחילת התהליך.

קוגנרציה – דומה למחזור משולב אלא שבנוסף, מזרימים את הקיטור שיוצא מטורבינת הקיטור למפעלים והוא מנוצל בתהליך הייצור. תחנה כזו מנצלת כמעט את כל האנרגיה הטמונה בקיטור – וכ 85% מהאנרגיה שהושקעה בתחילת התהליך.

2. בהיותה מבוססת טורבינה המוסקת בגז טבעי, רמת הפליטות נמוכה משמעותית מזו של תחנות מבוססות סולר או מזוט. בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי בכמה מדדים של איכות האוויר בישראל ותקני איכות הסביבה החדשים עומדים בשורה אחת עם התקנים העדכניים ביותר של האיחוד האירופי.

חלק ממערכי הציוד של התחנה הישנה ישולבו במערך התחנה החדשה ובמסגרת הפרוייקט גם תשודרג מערכת הבקרה של כלל המערך האנרגטי בסדום. הפרוייקט גם כולל בין השאר הקמת מתקן חדש לייצור מי DI וחוות מיכלי סולר חדשה. בניית התחנה החדשה צפויה להסתיים במחצית 2015, ובמהלך ההקמה יספק הפרויקט תעסוקה למאות אנשים.

תגובה אחת

  1. יצחק

    01-01-2013 | 16:56

    מרשים ומאתגר!
    אני מהנדס אזרחי מנוסה ואשמח ליטול חלק בפרויקט החשוב הזה

הוסף תגובה






דוח אחריות תאגידית